PROGRAM REKOMENDOWANY UNPLUGGED
Program profilaktyczny
Realizacja programu: Część programu przeznaczona dla uczniów składa się z 12 lekcji, które koncentrują się na umiejętnościach życiowych, przekonaniach normatywnych i wiedzy o substancjach psychoaktywnych. Sa one prowadzone przez nauczyciela w klasie szkolnej i obejmują cykl zajęć. Lekcje będą prowadzone w drugim semestrze bieżącego roku szkolnego, w klasie VII oraz w klasie VIII.
Cele szczegółowe programu:
- zmiana postaw i opinii wobec używania substancji psychoaktywnych,
- nabycie przez uczniów umiejętności chroniących przed używaniem substancji psychoaktywnych, zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców uczniów biorących udział w programie; jak również: nabycie umiejętności właściwego postrzegania grupy rówieśniczej, zdolności do przeciwstawienia się niepożądanym społecznie zachowaniom grupy, w tym stosowaniu używek. Stosowanie zachowań asertywnych.
Tematyka zajęć dla uczniów dotyczy problemów takich, jak:
· konformizm,
· przejawy nacisku grupowego i sposoby radzenia sobie z nim,
· wiedza o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących przed piciem alkoholu, zróżnicowaniu podatności na alkohol w zależności od płci,
· przekonania normatywne na temat rozpowszechnienia zjawiska używania substancji psychoaktywnych wśród młodych ludzi,
· wiedza o przyczynach i następstwach palenia papierosów,
· umiejętność komunikowania swoich emocji,
· umiejętność asertywnej obrony swoich racji,
· inne umiejętności interpersonalne, których niedostateczne opanowanie może skłaniać do używania substancji psychoaktywnych w sytuacjach towarzyskich,
· umiejętność radzenia sobie z problemami, formułowania celów i podejmowania decyzji. Metody realizacji zajęć: prezentacje, praca w grupach, zadania domowe, scenki sytuacyjne, dyskusje, gry edukacyjne, informacje zwrotne. W ramach programu, przewidziane są również spotkania dla rodziców, które będą prowadzone w formie wykładowo -warsztatowej.
Tematyka zajęć dla rodziców:
· informacje na temat kwestii psychologicznych i społecznych związanych z dojrzewaniem,
· informacje na temat narkotyków, używanie substancji psychoaktywnych jako element eksperymentalnych zachowań ryzykownych młodzieży,
· wpływ i rola rodziny w okresie dojrzewania,
· rozwój autonomii i tożsamości u nastolatków,
· konflikt pokoleń i konieczny rozwój rodziny,
· asertywność rodziców, wyznaczanie w rodzinie jasnych granic w zakresie używania substancji psychoaktywnych, dostępu do internetu, korzystania z telefonu komórkowego, gier internetowych.